افزایش قیمت خودرو در ماه های اخیر حرف و حدیث های زیادی در جامعه ایجاد
کرده و به نظر می رسد رویکرد مدنظر در این شرایط، تخطئه این صنعت و تاکید
بر مقصر نشان دادن کارخانه های تولیدکننده اتومبیل در ایران است، برخی
بلندگوها بنا را بر این گذاشته اند تا خودروسازی ها را به زیاده خواهی متهم
کرده و افزایش قیمت خودرو را اقدامی منفعت طلبانه از سوی آن ها قلمداد
کنند.
اما واقعیت این است که از سه ماهه دوم سال گذشته و همزمان با شدت یافتن
تحریم های اقتصادی علیه ایران قیمت ارز با افزایش چشمگیری مواجه شده و
موجبات تورم شدید را در سطوح مختلف اقتصادی ایجاد و برای خانواده های
ایرانی مشکلات عدیده ای را به همراه داشته است.
صرف نظر از وقایع سال گذشته، اگر از دریچه تاریخی هم به موضع نگاه کرده و
کمی آن سو تر را هم نظری بیندازیم به نتایج جالب توجهی دست پیدا خواهیم
کرد، یک محاسبه سرانگشتی نشان می دهد که در سال 1347 و همزمان با تولید و
عرضه اولین دستگاه خودرو پیکان در کشور این محصول قیمتی معادل 100 قطعه سکه
طلا داشته است، این در حالی است که هم اکنون یک دستگاه خودرو پراید که می
توان آن را جایگزین شناخته شده پیکان دانست قیمتی معادل حدود 12 سکه طلا
دارد که این امر بیانگر رشد آرام قیمت یک خودرو در قیاس با یکی از کالاهای
مورد توجه ایرانیان است.
اگر این مقایسه را به حوزه مسکن نیز تعمیم دهیم زمانی که برای اولین بار
خودروی پراید در بازار عرضه شد قیمتی معادل 5 میلیون تومان داشت که برابر
با خرید یک واحد آپارتمان حدود 100 متری در یکی از مناطق متوسط شهر تهران
به شمار می رفت، اما اگر قیمت فعلی یک دستگاه پراید را 16 میلیون تومان
برآورد کنیم در خوشبینانه ترین حالت شاید بتوان این خودرو را با 5 متر
آپارتمان در همان منطقه معاوضه کرد!
این مقایسه در خصوص کالاهایی همچون لوازم خانگی نیز صدق می کند، به عنوان
مثال در سال 1389 قیمت خرید یک دستگاه یخچال ساید بای ساید حدود 2 میلیون
تومان بوده که همان کالا هم اکنون در فروشگاه های شهر با قیمت حدود 10
میلیون تومان به فروش می رسد، یعنی افزایش حدود 500 درصدی، در حالی که در
همان سال قیمت یک خودرویی نظیر پراید رقمی معادل 8 میلیون تومان بوده و اگر
این خودرو را در حال حاضر مبلغ حدود 16 میلیون تومان در نظر بگیریم پراید
در این دو ساله حدود 100 درصد رشد قیمت داشته است، این در حالی است که
هزینه تولید یک پراید، تعداد شرکت های دخیل در تولید این خودرو، تعداد
کارگران شاغل جهت تولید پراید و حتی تعداد قطعات به کار رفته در این خودرو و
مواد اولیه مختلف به کار رفته در آن را هرگز نمی توان با یک یخچال و یا
کالاهایی از این دست حتی مقایسه کرد.
متاسفانه افزایش قیمت کالاها و رشد سرسام آور هزینه های زندگی در یکی دو
سال اخیر واقعیت تلخی است که همه مردم ایران به ویژه اقشار متوسط و فرودست
جامعه را دچار مشکلات عدیده ای کرده است، در میان همه مصائب ایجاد شده برای
خانواده های ایرانی به نظر می رسد گرانی خودرو در مقایسه با افزایش شدید
هزینه مایحتاج اولیه مردم از قبیل مسکن، مواد غذایی، پوشاک و دارو از اهمیت
کمتری برخوردار است اما عده ای با نادیده گرفتن مشکلات اولیه مردم که به
نظر نگارنده تا حدودی عامدانه انجام می شود تلاش می کنند به موضوعات کم
اهمیت تری نظیر قیمت خودرو پرداخته و با به راه انداختن هیاهو اذهان عمومی
را از ناتوانی در تامین بسیاری مایحتاج ضروری زندگی آنها منحرف سازند.
به هر حال قیمت خودرو نیز همچون سایر هزینه های زندگی ایرانیان افزایش
یافته و کسی هم منکر آن نیست، اما با نگاهی واقع بینانه و منطقی درخواهیم
یافت که این افزایش قیمت را اگر با حوزه های دیگر مقایسه کنیم متوجه خواهیم
شد که واقعاً خودرو در قیاس با کالاهای مهم تر از خود رشد کمتری داشته
است، باید بپذیریم این همه تاکید بر گرانی خودرو و تلاش جهت اولویت قرار
دادن آن و سیاه نمایی، عامدانه و با برنامه ریزی صورت می گیرد.
برای روشن تر شدن موضوع جدول زیر بیانگر صحت مطالب عنوان شده فوق در خصوص
مقایسه افزایش قیمت خودرو با قیمت سایر کالاهای اساسی و مورد نیاز جامعه از
سال 1376 تا 1391 است.