چشم انداز قیمت سهام خودرو...؟
سعید لیلاز کارشناس صنعت خودرو در خصوص چشم انداز صنعت خودرو در بورس به خبرنگار
بورس 24 گفت: از حدود 8سال گذشته تاکنون نسبت نقدینگی در سطح جامعه 7.5برابر شده
است. اما در مقایسه با این رشد نقدینگی شاخص بورس هنوز به 100 هزار واحد هم نرسیده
است. این در حالی است که قیمت بعضی از سهم ها در بازار بورس از جمله سهام ایران
خودرو باید هم اکنون قیمت سه برابر شرایط کنونی را هم می دید.
اما رضا صبری،کارشناس خودرو درباره مشکلات خودرو گفت: اولین چالش صنعت خودرو مشکل
بدهیهای شرکت به بانک و قطعه سازان و... است.گروه ایران خودرو در حال حاضر 7هزار
میلیارد تومان در تلفیق بدهکار است.درسایپا نیز همین اتفاق با مبلغ کمتری رخ داده
است. تحریم ها و و افزایش نرخ دلار( به طور غیر مستقیم) چالش های بعدی پیش روی این
صنعت هستند.
وی افزود: در مقابل این مشکلات قیمت تمام شده محصولات خودرویی تقریبا 100تا 150درصد
افزایش داشته است. ازسویی در آینده کاهش تحریم ها و ثبات نرخ دلار تاثیر زیادی در
کاهش بدهیهای خودرو سازان و به تبع آن افزایش سود آوری دارد. همچنین خودروهای ملی
تا 90درصد در داخل تولید می شوند و ما متکی به کشور های دیگر نیستیم ،حال آن که در
بسیاری از واردات قطعه و ... در تحریم هستیم.
افزایش تیراژ تا چند دستگاه ؟
لیلاز درباره تاثیرات افزایش تیراژ خودرو در کاهش هزینه تولید یک خودرو در داخل
کشور تصریح کرد: از ویژگی های اصلی شرکت های خودرویی هزینه سربار و ثابت بالای
آنها است که با تیراژ پایین این هزینه ها بیشتر میشود. اما در تیراژ بالا بحث فرق
میکند ،مثلا اگر تولیدات از 400هزار دستگاه بیشتر شود با کاهش قیمت تمام شده و صفر
شدن زیان دهی مواجه میشویم.
به گفته وی، کاهش تولید درحدود 20درصد قابل توجیه است، اما وقتی تولیدات در کارخانه
ای 50 درصد کاهش مییابد دیگر دلیلی برای سودآوری وجود ندارد.
خودرو جمع کننده نقدینگی ...؟
لیلاز درباره این که چقدر صنعت خودرو از رکود نقدینگی در جامعه جلوگیری می کند
اظهار داشت: بزرگترین کمک صنعت خودرو به جامعه سمت و سو بخشیدن به نقدینگی و جمع
آوری آن از سطح جامعه است.
اساس وام دهی بانکها به خودروییها ...؟
این کارشناس بورس درباره این که چقدر دارایی خودروییها بر قدرت وام گیری شان موثر
است، تبیین کرد:مطابق نرخ کارشناسی اموال خودرویی ها بررسی شده و بر اساس میزان
دارایی های آنها تجدید ارزیابی می شود و برهمین اساس بانک به صاحبان این صنعت
تسهیلات میدهد.
لیلاز معتقد است: مشکل نقدینگی خودروییها در سطح خرد حل نمیشود. مشکلات نقدینگی
خودروسازان توسط دولت و در سطح کلان قابل حل است.
EPSچند تومانی ...در چند سال...؟
علیرضا سیری مدیر سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه امین هم درباره احتمال افزایش EPS
شرکت های خودرویی با افزایش تیراژشان اظهار داشت: ایران خودرو به عنوان یک خودرو
ساز داخلی ، با تولید400هزار تا 500هزار دستگاه در سال های گذشته توانست EPSمعادل
50 تومان بسازد. حال با وجود از بین رفتن مشکلات تولید و افزایش تیراژ تا 1میلیون
دستگاه این شرکت می تواند تا 110تومان سود برای هر سهم خود پیش بینی کند.
برنامه آینده چه باشد...؟
سیری درباره این که خودرو یی ها با چه برنامه هایی در آینده می توانند سود آوری خود
را افزایش دهند، عنوان کرد: اگر به عنوان مثال ایران خودرو افزایش سرمایه ای در
برنامه داشته باشد با تجدید ارزیابی دارایی ها می تواند تجدید ساختار ترازنامهای
بدهد. همچنین انتشار اوراق مشارکت با نرخ پایین تر از 21درصد و فروش سهام بانک
پارسیان می تواند در کاهش هزینه مالی شرکت تاثیر زیادی داشته و به سود دهی آن اضافه
کند.
لیلاز هم اظهار داشت: قیمت سهام خیلی از شرکت های بورسی از جمله خودرویی ها پایین
تر از آنچه که باید است،می باشد؛ با این حال با تجدید ارزیابی دارایی این شرکت ها
می بینیم قیمت این سهام بالاتر از قیمت قابل معامله شان در بازار می ارزد.در واقع
تجدید ارزیابی موجب نشان دادن ارزش واقعی خودروسازان به سهامداران می شود.
ایران خودرو آماده فناوری نو...!
به گفته سیری ایران خودرو به عنوان یک خودرو ساز قدرتمند با دارابودن زیر ساخت هایی
خوب در تولید، با کاهش تحریم ها و ورود سرمایه گذاران خارجی این پتانسل را دارد که
بتواند فناوری این شرکت های خارجی را اجرا کرده و بهای تمام شده را پایین آورد.
سیری دلایل دیگر افزایش تقاضا و سود آوری این شرکت بورسی را خریداری سهام توسط یکی
از سهامداران که می داند که می خواهد یک کرسی هیات مدیره داشته باشد.
صبری با اظهار امیدواری از آینده صنعت خودرو و رشد نقدینگی در آن افزود: خودرو ساز
های ما برای ایجاد نقدینگی تصمیم دارند بار خود را سبک تر کرده و بسیاری از زیر
مجموعه های خود را بفروشند. با این اوصاف ما امیدواریم تا دوسال آینده قیمت سهام
ایران خودرو وسایپا به رشد قابل توجهی برسد. مهمترین عامل در افزایش قیمت سهم ایران
خودرو مسائل مدیریتی خارج از صورت های مالی بوده که باعث افزایش قیمت سهام این شرکت
شده است. همچنین اگر ایران خودرو تجدید ارزیابی کند تاثیر زیادی بر قیمت سهم ایران
خودرو می گذارد.
این کارشناس ادامه داد: نکته اینجاست که صنعت خودرو به سمت آزاد سازی در حال حرکت
است و این به نوبه خود شرایط بازار را طور دیگری رقم خواهد زد و تاثیر زیادی بر
سودآوری و افزایش سهم خودرو در بازار دارد.
سهم ایران خودرو در سطح چه قیمتی است...؟
سیری دو دلیل را دلایل اصلی عدم کاهش قیمت سهم خودرو یی ها از جمله ایران خودر
دانست و تبیین کرد: در پرتفوی تمام سرمایه گذاری ها متوسط بهای تمام شده ایران
خودرو حداقل 250تومان خریداری شده ، در نتیجه این شرکت ها زیر این قیمت سهم ایران
خودرو را نمیفروشند. همچنین این سهم خودرویی را در سال گذشته بادلار 1000تومان
فروخته می شد حال با حساب سرانگشتی با دلار 3000تومان چقدر می ارزد...؟
سعید لیلاز نیز مهمترین عامل اقبال مردم به سهم خودروییها و ثبات قیمت آن را نگاه
بلندمدت دانست و تصریح کرد: مردم به به آینده سیاسی کشور امیدوارند و این خود جهت
دهی به سمت بازار سرمایه را بیشتر می کند. |
|